Home

בארוחת הערב הטבעונית שאורגנה בקיטצ'ן מרקט ישב נער תיכוניסט ביחד עם אימו. הוא התאכזב לשמוע שההרצאה של גארי יורופסקי בבית ספרו התבטלה, והתנחם (אולי) בארוחת ערב מצוינת שבישל השף יוסי שיטרית בערב טבעוני במסעדה. מספר דקות לאחר שהוא ואימו הלכו הגיע יורופסקי יחד עם אישתו אריקה למקום. עובדי המסעדה איתרו מיד את מספר הטלפון של הנער ואימו והתקשרו להזעיק אותם חזרה למסעדה. תוך מספר דקות הנער היה שוב במקום וניגש בביישנות לדבר עם יורופסקי. המצלמה התמקדה בשניים מדברים. מאחוריהם, צמודים לקיר, נתקענו אורי ואני מבלי יכולת לצאת מהפריים. זה היה מביך, וקיווינו שכשישדרו את הכתבה בשישי בערב הצופים לא ישימו לב אלינו כל כך ויתמקדו בשיחה.

הנער הלך, ואנחנו התיישבנו באותו שולחן. המצלמה המשיכה לשוטט במסעדה ודנה וייס בעקבותיה. הם דיברו עם מבקרים נוספים בזמן שאלו חיכו למנותיהם או כבר אכלו מהן, ועל השולחן שלנו נח לו תיק עור שאף אחד לא ידע מי בעליו. מאוחר יותר נגלה שהתיק שייך לוייס, שלקחה אותו, ניגשה ודיברה עוד קצת עם יורופסקי. הם התחבקו והוא ניגש לאכול. הוא היה עייף מאד, ועדיין התייחס לכל אחד שניגש אליו בכל פעם שרק אוזכרה סוגיית הסבל של בעלי החיים עיניו נדלקו מחדש. דיברנו די הרבה באותו ערב. דיברנו על מקרים נוראיים בהם בני אדם מתעללים או משתמשים בבעלי חיים. הוא סיפר קצת על המשפט שהיה לו ודיברנו על התרבות הפוליטית שלנו, ששמה תחת פרוז'קטור כל מי שנלחם למען חופש של מישהו אחר, ועל איך שאנחנו מובלים לחשוב שפגיעה ברכוש חמורה יותר מפגיעה בחיים. האלימות היחידה עליה דיברנו הייתה כשהוא סיפר לי על מסורת הקיימת במשחקי הוקי של קבוצת דטרויט רדווינגס, לפיה אחרי כל שער מעודדי הקבוצה זורקים תמנונים לזירה. הוא סיפר, אני רק הייתי בהלם.

בזמן שישבנו ואכלנו, תוך שאורי מסבירה לאריקה ולו ממה עשויה כל מנה, דנה וייס והצלם ניגשו אל יוסי שיטרית ודיברו איתו ארוכות. לא שמעתי הכל, אבל שיטרית סיפר להם על המקום ועל הערב הזה. הוא הראה להם את המנות והסביר עליהן קצת. מי שראה אותן יכול היה להבין מיד שמדובר בעבודה קשה שהניבה פירות משובחים. הארוחה הייתה נהדרת, ואני לא יודע אם דנה וייס יודעת, אבל שיטרית כבר התנסה מספר פעמים בהכנת מנות טבעוניות יחד עם אורי שביט, ושהארוחה בה כולנו נכחנו באותו הערב הייתה רחוקה מלהיות אירוע חד פעמי או קוריוז.

כולם כועסים על התקשורת עד שהיא אומרת משהו שהם מסכימים איתו, ואני מניח שהפעם דנה וייס שימחה הרבה מאד מתנגדים ליורופסקי בעזרת כתבתה, ממנה נמחק כל זכר לאירוע הנ"ל, ובמקומו נוצר רושם שונה לגמרי.

לכל אחד מאיתנו יש זכות לחשוב מה שהוא רוצה. אני מכיר אנשים שחושבים שבני אדם שפוגעים בחיות צריכים למות. אני מכיר אנשים שחושבים שבני אדם שגונבים אייפון למישהו צריכים למות. אני מכיר אנשים שחושבים שערבים צריכים למות ואני מכיר אנשים שחושבים שסודנים צריכים למות. אני לא מסכים עם אף אחד מהם, אבל זכותו של אדם להאמין במה שירצה כל עוד מחשבות מסוג זה לא מתורגמות למעשים. את המחשבות אפשר לשנות באמצעות דיאלוג, מעשים קשה יותר לתקן.

הרושם הנוצר מכתבתה של דנה וייס הוא שהרצאותיו של יורופסקי מטיפות לאלימות ופה הבעיה האמיתית, מאחר והאמת רחוקה שנות אור מכך. המטרה היחידה היא למנוע אלימות של בני אדם כלפי בעלי חיים, וכל השאר אלו סתם פטפוטים ברקע.

אני לא מתייחס בדברי להשוואה לשואה, שהיא השוואה לגיטימית בעיניי. וייס ניסתה לתקן את יורופסקי וטענה שהשואה שונה כי שואה נעשית על ידי בני אדם וכנגד בני אדם. דיון כזה מוריד את המונח שואה להיות מילה בלבד, שאנחנו מחליטים לגבי מי היא תקפה ולגבי מי היא לא תקפה. מישהו אמר לי שבמילון אבן שושן לא מגדירים שואה כמשהו שתקף לבני אדם בלבד. האמת שלא מעניין אותי אם זה נכון או לא, כי הרצח ההמוני הרבה יותר קונקרטי מבחינתי מאשר סמנטיקה סטרילית שלא קשורה למעשים.

יותר משקשה לי כשכתבת טלוויזיה מתייחסת למה שאדם חושב ולא למה שהוא עושה (וגם למה שהוא לא עושה, אפילו שניסו לרמוז אחרת, הדבר היחידי שיורופסקי פגע בו אי פעם היה גדר במכלאת חורפנים שנידונו להירצח עבור פרוותם), היא שהצופים מתייחסים לאמונה האישית של אדם ולא למה שהוא מדבר עליו ומה שהוא עושה. אנחנו כאלה, הרי, מייחסים חשיבות אין קץ לאמונה של אנשים ולא לפרקטיקה, ואם השופטת שדרשה סכום של 10,000 דולר ערבות מיורופסקי בזמן מעצרו על פריצה לאותה מכלאת חורפנים, מבלי לפגוע באף אחד, ביקשה כעשירית מכך מאדם שאנס מישהי כשלושה שבועות קודם לכן, אנחנו לא מרימים גבה כי אנחנו יודעים כבר היטב שהעולם שלנו מנוהל בצורה מעוותת לחלוטין, וחלקינו אפילו למד להשלים עם דרך זו. אולי זאת הסיבה שכשמגיע אדם ומבקש לשנות לטובה ולהציל נפשות, אנחנו נבחן אותו ונכעס על היותו כל דבר פחות ממושלם עבורנו.

כשישה מליון בעלי חיים נרצחים ברחבי העולם בכל שעה. במהלך הכתבה נראו מספר בעלי חיים שחוטים בצורה לגיטימית לגמרי. אף שוחט לא נפגע.

42 מחשבות על “מי שוחט את השוחטים?

  1. אורן, פשוט ומקסים, הכתבה כולה היתה – סוגנית, זה נדף בכל שניה ושניה שהכתבה שודרה, הרי, אם היו מדברים שם על אנשים ששוחטים אנשים לפרנסתם כולם היו מגיבים בצורה שגארי יורופסקי מגיב אבל כשזו פרה, אפרוח, טלה או כבשה זה פשוט לא נספר.
    עלינו לזכור שעבור הקורבנות האלו זה ממש לא מעניין מה "הפילוסופיה" שעומדת מאחורי הדבר הזה, הקורבן הוא זה שסובל כל שניה בחייו עד השחיטה האכזרית.
    השורה התחתונה, החשובה והקריטתי היא האם אני לוקח/ת בכך חלק או לא.
    אני בחרתי.
    לא.

    • מסכים. מאד הייתי רוצה לשמוע הראיון במלואו, אגב, כי משהו אומר לי שדברים הרבה יותר חשובים נאמרו בו. עם זאת, אני מאד שמח שלא רק שדובר על טבעונות בפריים טיים של יום שישי, גם נראו גופות של חזירים. אורי אמרה מייד שהראו חזירים כי חזירים אנחנו לא אוכלים פה בארץ, אבל אני מקווה שהשכל הישר יקשר חיה אחת לחיה אחרת שנמצאת אצלו על הצלחת.

      • זו היתה בדיוק התגובה שלי לאחד הפוסטים, טבעונות מדוברת בכל מקום כל הזמן, זה אדיר ומרגש.
        וכן, הרבה מאוד זה בזכותו.
        ד"א, לפני זמן מה עשו כתבה על ילדים צמחונים בערוץ 10, אחיין שלי הופיע בה והוא סיפר שלצמחונות הוא נכנס אחרי שראה איך מובילים אפרוחים לשחיטה, הכתבת שמה שם תמונות מציאותיות מזוויעות כדי להמחיש את אמירותיו, זה היה בול במקום..

  2. תיק העור והסטייקים של דנה וייס הם הדבר שהכי קשה לה להתנתק ממנו בדרך אל האמת. חבל שאנשים מוכשרים כל כך מלאים באגו שלא מאפשר .
    להם להיפתח וללמוד משהו חדש באמת

    • צריך גם לזכור שבניגוד לאלו החוששים מפני אלימות קשה מצד יורופוסקי כלפי אנשים המשתמשים בעור או פרווה, כל מה שהיה באותו ערב בינו ובינה היה חם ונחמד, ולא רק קורקטי וקריר, בטח שלא עוין.

  3. זכותו של אדם לחשוב ולגבש דעה כרצונו, אולם כל מידע בהמובא לידעתנו מסייע לנו לגבש דעה נכונה יותר. במקרה של הכתבה עם דנה וייס ולמרות העובדה שהייתה לוקה בחסר, היא עוררה אנשים למחשבה ולראייה של זווית אחרת. דייני. מברכת.

    • הי ג'ני. אני מסכים. לדבר על נושאים כאלו ולראות גופות שחוטות בשמונה בערב ביום שישי זה לא דבר של מה בכך. מצטרף לברכות! 🙂

  4. מדהים. אתה כותב נפלא וסיכמת פה את כל מה שחשבתי על עריכת הכתבה אתמול.
    אבל אני חושבת שלמרות שהוציאו את גארי באור הכי רע שאפשר ולקחו את כל הדברים השליליים שפעולותיו והקצינו אותם הוא עדיין יצא שם אדם מדהים אמיץ וכריזמתי. ואני בטוחה שהרבה מאוד אנשים שראו את הכתבה אתמול הסתקרנו ורצו לצפות בהרצאה, ככה שזה גם משהו בפני עצמו.
    ובעניין אחר, אתה מגיע למפגש שאלות-תשובות של הטבעונים עם גארי ב13 לחודש?

  5. אני גאה ושמח שהייתי חלק מהקבוצה שפנתה למשרד החינוך וביקשה למנוע הרצאות של טרוריסט מורשע בבתי ספר ממשלתים.
    http://www.liberal.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=375184&kw=%D7%92%D7%90%D7%A8%D7%99,%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%A1%D7%A7%D7%99,%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99%D7%99%D7%9D,%D7%91%D7%91%D7%A2%D7%9C%D7%99-%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D,,%D7%A9%D7%A8,%D7%94%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A

    • אני שמח שאתה גאה, רק שים לב שגאווה היא אחת הטרגדיות של המין האנושי. אם להיות יותר ענייניים, יש לי שאלה.

      אתה היית מנסה למנוע גם הרצאה של פעיל בארגון הלח"י בבתי ספר, שיספר קצת על ההיסטוריה שלו ועל פועלו? או שאולי אתה מזדעק מהמילה "טרוריסט" רק כשהיא פוגעת במשהו שאתה מאמין בו?

      • לא הייתי מונע הרצאה של פעיל לח"י בגלל שהם לא קוראים לאונס של נשים וגברים ולא מאחלים לאבות למות על ידי הבנים שלהם בתאונות צייד.
        ואלה רק חלק מהדוגמאות מהקריאות של גארי.

        • מסכים איתך לגמרי. הם לא קראו לרצח. הם יצאו ורצחו ערבים ובריטים חפים מפשע בדיוק כמו החמאס. הדבר היחדי שהם קראו לעשות ולא עשו בסוף היה לשתף פעולה עם הנאצים עבור מטרה מסויימת שרצו להשיג. קרא קצת היסטוריה, אתה משקיע הרבה יותר מידי אנרגיה להפריע למשהו רק בגלל שאתה לא מסכים איתו.

  6. למי שקרא קצת היסטוריה, הנאצים למדו ואימצו את שיטת ה"פתרון הסופי" מבתי המטבחיים התעשייתיים בארה"ב בשנות השלושים עד כדי פירוט טכני של המבנים והשלבים בתהליך. גם מכאן הקשר המתבקש בין שואת היהודים לבין שואת בעלי החיים.

    • נכון. הבעיה היא שאנחנו מנסים בכוח לשמור את המושג הזה קרוב לעם היהודי, ובכך מעלימים עין מעוולות דומות או גרועות יותר שנעשות לקבוצות אחרות.

  7. זו בדיוק הבעייה,ההשוואה לשואה.האיש רואה עצמו כגורו מודרני,מהפכן המנסה לפמפם את הרעיונות שלו נגד הברבריות באכילת בשר או ביצים עד השוואה לשואה.בושה.

    • למה? מה הסיבה לכך שאתה נעלב מההשוואה הזו? במימדי ההרג, השואה לא מתקרבת בכלל ליום עבודה אחד של תעשיית הבשר. במימדי הזוועה גם כן. אז למה אתה נחרד כל כך?

    • השואה של בעלי החיים גדולה במימדיה הרבה יותר, אז למה שלא יעז להשוות?
      תפסיקו לקחת את זה כל כך אישית, גארי הוא גם יהודי וגם אני יהודיה ומעזה להשוות.

  8. "רצח הוא פשע של המתת אדם בידי הזולת בכוונה תחילה" לכן לא ניתן לרצוח את החיות לפי הגדרה של אדם אלא רק להמיתן , וראיתי את ההרצאה של הבחור הזה , לא התרשמתי יותר מידי, מאוד קל להציג סבל של חיות ולאמר שאלה שאוכלים אותם לא בסדר ולהשעות את הדיבור ולהפוך את זה לדרמטי, אני יותר מזדעזע מהסרטון שראיתי על הפרוות ואת תהליך היצור של הפרוות, ובוא נהיה טיפה יותר קטנוניים , אם כבר האנשנו(לא יודע אם כתבתי נכון) את החיות אז למה לא להאניש את הצמחים ? , גם לצמחים יש זכרון גם הצמחים מרגישים , אבל בכל זאת אנחנו אוכלים אותם וגארי(אם אני זוכר נכון זה שמו) לא מנסה להאניש את הצמחים כי זה יעבוד נגדו .

    עכשיו בגלל שאני הולך טיפה לחפור אז אני יעשה סדר ואפרוש את סיבותיי על נקודות :

    1. פרה/חזיר/כבש/תרנגול וחיות דומות הן חיות שנועדו לאכילה , הן לא יכולות להגן על עצמן בכל מקרה אז אם אנחנו לא נעשה את זה חיות אחרות יעשו , בכל מקרה הן לא חיות שאמורות לשרוד בטבע, מה הפרה תתחיל לרוץ מהנמרים ? החזיר יקח תנופה להכנס בלביאה שלא תרגיש אותו בכלל ? או שהתרנגול ינקר לצ'יטה את הרגל ויגרום לה לדמם למוות ? – לא הן יהיו אוכל וכמו שהחיות האלה הן אוכל בשבילם הן גם אוכל בשבילנו

    2. אבל איך אתה מדבר אומר הקורא הצמחוני/טבעוני אנחנו לא יצורים טורפים- הרי גארי נתן דוגמא שאנחנו לא יכולים לטרוף כי אין לנו את הלסת לכך ואנחנו לא בנויים לכך וכו וכו ..
    כן מאוד נחמד , אבל חיות אחרות לא יודעות להבעיר אש , בן אדם יודע , שוני קל , בן אדם מאז שאנחנו זוכרים את עצמנו היינו ציידים , עוד במערות הקדומות מלפני אלפי שנים , תמיד היינו ציידים , מה צדנו ? פירות וירקות ? , כנראה שלא , כנראה שבגלל השימוש בידיים והאינטלגנציה הגבוהה שלנו יחסית לטבע ידענו להשתמש בכלים חיצוניים על מנת לתקוף מטרות ולהשתמש בהם לפרוות/אוכל , רק אז המטרה הזאת הייתה אמיתית ולא תעשייתית , משמע הפרווה הייתה חיונית לשמור על חום גוף שלא יכולנו לשמור (ולא שיער לא שומר על חום גוף אלא פרווה ואנחנו ללא פרווה גם שוני קל מבעלי חיים) , משמע גם הטיעון של גארי לא מחזיק מים

    3. בכל מערכת שהיא יש כמה צדדים , אריות הם טורפים פרות הטרף וצבועים הם אלה שאוכלים את הפגר לאחר ציד האריות , לפי תפיסת עולמי , אנחנו האריה הצבוע והפרה , משמע אנחנו יודעים לצוד אנחנו יודעים להנות מהפירות של אלה שצדו , ואנחנו גם קורבנות של עצמנו , זה למה בני אדם להוציא מג'וקים הם אלה ששולטים בפלנטה וזה למה זכות האדם להמשיך לתת את בחירותיו , וזה למה זכותכם גם להתנגד לאנשים שממשיכים , כי הרווחנו את הזכות הזאת .

    4. אני נגד התעללות , ברמה שאני אתערב אם אראה מישהו מתעלל בחיה, וגם בסרטון של גארי שהתעללו בחיות זה היה מזוויע , וזה צריך להיות נקי בלי התעללויות גם על חשבון טעם הבשר שלי אם צריך , זה דבר שצריך להוקיע ולהכניס אותם לכלא להרבה מאוד זמן בלי רחמים , לבעלי חיים יש סף גבוה יותר לכאב , אבל זה לא אומר שצריכים לבחון אותו – בסרט של גארי למי שלא ראה יש שם מישהו שמרביץ לפרות עם מוט ברזל ועושה את זה חזק – אני ממש נגד זה ולא חושב שעצם העובדה שאני אוכל בשר אוטומטית הופך את כולם למתעללים(במיוחד שזה היה בארה"ב ולא בישראל) אבל כן צריך לאכוף שלא יקרו כאלה דברים .

    5. אני רוצה להתייחס לנושא החלב כנושא נפרד מבשר – אני לא תומך בחלב מפרה או מכל חיה שהיא אני חושב שזה נוגד כל חוק פיזי קיים כי אין שום חיה בטבע ששותה חלב לאחר גיל הינקות – אומנם נתתי את הדוגמא של האש קודם אבל יש הבדל בין לחמם אוכל לחלב שלא שייך לטבע שלך, אני חושב שאנשים צריכים לשתות חלב אם שהרבה יותר בריא להם, וגם לעשות דברים עם חלב אם שוקולדים וכדומה , לצערי שוק החלב מאוד אינטנסיבי , אני אישית לא משתמש במוצרי חלב כמה שאני יכול , תמיד יש קטעים שאני יאכל שוקולד או משהו שקשור , אבל מנסה להקפיד על כמה שפחות , כי בקטע הזה החלב עושה לנו הרבה יותר נזק מאשר הבשר ואנשים צריכים להבין את זה ולהוריד כמויות .

    6. ה(י)תרבות בני האדם לדעתי זה האסון הכי גדול שקורה , ולא הבשר והצמחייה , בגלל השליטה שלנו ובגלל שאנחנו דומיננטים כל כך , אנחנו גורמים לחוסר איזון בהרבה מאוד נושאים שלא דווקא קשורה לטבעונות , אלא לתעשייה הרחבה שאנחנו עושים , אבל יבוא יום ויהיה לזה את המחיר , תמיד תהיה מחזוריות , אנחנו נקרע את העולם , והעולם יקרע אותנו (ראו יפן) , ומי שלא מבין שאסונות נועדים לחזור על עצמם – רק משקר לעצמו , האם יש אימפריה שנשארה גדולה ? , כל האימפריות שהיו נפלו והתרסקו ואימפריות אחרות עלו , זה איזון שתמיד ישמר וגם בקטסטרופה הכי גדולה יקרה תהליך כימי (אבולוציה) חדש או שאלוהים יברא אותנו מחדש , זה בלתי נמנע ממש כמו התמותה והלידה של תינוק חדש .

    7. נראה לי שזה נושא אחרון , אמרתם שגארי לא בעד האלימות , אבל את ההרצאה שראיתי אני חושב שבהתחלה הוא אמר שהוא גורש מכמה מקומות ומדינות בגלל הבלאגן שהוא עשה ולא על עצם העובדה שהוא מחה אלא על איך שהוא ביצע ושזה היה באלימות , שמעו לאמר כזה דבר בהרצאה זה סוג של להצדיק את האלימות , עכשיו אולי היא הייתה מוצדקת , וכן היה צריך לנהוג ככה כדי להזיז דברים , אבל מפה לאמר שהוא לא תומך באלימות , יש הרבה מאוד הבדל .

    לסיכום , אני מעריך את העבודה של גארי שמעלה את הדבר לציבור , אבל לאחר השוק הראשוני , אנשים צריכים לעשות את האיזון ולראות מה נכון , ולהתנתק רגע מהדימויים הקשים שהוא מעביר בצורה נפלאה בהרצאה שלו.
    אני חובב בע"ח שהיה לי תמיד מספר בעלי חיים , לא התחברתי לנושא שלו , כי לא היה פרקטי.
    מה זה פרקטי ? לא רק לדבר , אדם כדי שיוותר על א' צריך ב' משמע שבן אדם מוותר על בשר הוא צריך תחליף , וגארי לא מביא לו את זה לבית ,גארי לא משתמש במניפולציה כדי לשבור את המחסום של קח בשר ורק אחרי שרואים שזה טעים מגלים שזה טבעוני ולא בשר, לא עושה מסעדות ומאכלים בצורה מסחרית , כמו שצריך , מספיק שאתם עושים משהו דומה למקדונלדס בכל העולם בצורה טבעונית עם הנחות מאוד גדולות בשביל סיפתח (מה לעשות חייבים) אנשים יגיעו לזה , אפילו למכור חבילות טבעונות עם מתכונים .

    ובלי מה שאמרתי בסיכום , כל מה שגארי עושה הוא בגדר נחמד , חבר שלי אוכל בשר וחלב למרות שהוא חפר לי על הקטע של לראות את ההרצאה והוא ממש נהפך לטבעוני בעקבות ההרצאה , אבל בתור אדם עובד אין לו מאיפה להתחיל להיות טבעוני , מה אתה מצפה שהוא יעשה לבד את השינוי ? לא הוא צריך כיוון ואם אתה פותח מסעדה טבעונית הוא יזמין משם הוא ינסה – לכן כל פעולותיו של גארי לפחות מבחינת ישראל (לא יודע מה קורה בארה"ב) יהיו מעוררי השראה אבל פה זה יסתיים .

    מצטער על החפירה ונקווה שהצלחתי לתת לכם את הנקודת מבט שלי , מצטער על שגיאות תחביר במידה שיש הייתי ער כל הלילה וחזרתי מהמכון כושר אז אני גמור אבל הרגשתי צורך עז להגיב .

    • תודה על התגובה המפורטת.

      קשה לי להבין למה אתה מזועזע מכאב הנגרם לבעל חיים עבור פרוותו, ולא עבור בשרו, אך בכל זאת אענה לך על על הסעיפים כמיטב יכולתי.

      1. פרה, חזיר ותרנגולת לא חיים בסביבות בהן חיים טורפים כמו נמרים. אם זה היה אחרת אז האדם המודרני לא היה זוכה להכיר אותם. אתה מדבר על חיות אלו מאחר ואלו בעלי החיים שנאכלים במערב, אבל בסין יש שווקים איומים ועצומים של כלבים הרנצחים עבור בשרם. כל בעלי החיים שהאדם הכיר הם בעלי חיים ששורדים בטבע. דינוזאורים הם דוגמא לבעלי חיים שלא שרדו בטבע.

      2. יפה. פה אתה מדבר על ההבדל בין טבע לתרבות. הרי אם תלך לפרה באחו ותנסה לנגוס בבשרה, המקסימום שתעשה זה לעצבן אותה. פיתחנו נשקים והבערנו אש, ואז יצאנו לצוד, בכח התרבות שלנו ולא בכח הטבע. זה גם מיותר לשפוט את מעשי האדם הפרה היסטורי, מאחר ואתה לא צריך היום לא בשר ולא פרווה על מנת לשרוד. אין לי תלונות כלפי ההומו ספיינס שהרג חיה כלשהי על מנת לשרוד את החורף בעזרת פרוותה. אף אחד מאיתנו לא ימות בחורף אם לא יקנה פרווה.

      3. לא הרווחנו אף זכות, כי לא היה מי שיתן לנו אותה. אנחנו רק מצדיקים אתה על ידי תאוריות וסיפורים לעצמנו. אתה לא צייד, מגדל הבקר הוא לא צייד והשוחט הוא לא צייד. גם האדם היוצא ליער עם רובה הוא לא באמת צייד. אנחנו ממזמן לא עונים לקריטריונים שאנחנו מציבים לעצמנו. לנהל מחנה ריכוז של חזירים ורלצוח אותם בפס יצור זה לא משהו שאתה יכול להקביל אותו לשום דבר אחר בטבע, אלא רק לארועים בתרבות שלנו. כשאתה עושה הפרדה בין בעלי החיים, שאת הרצח שלהם אתה מצדיק לצורך העניין, ובין בני אדם שאת הרצח שלהם אתה מגנה, צריך לחשוב מהי הסיבה וההצדקה ההגיונית לכך. אתה לא אריה. אוכלוסיה של אריות ואוכלוסיה של צבאיים החיים באותה סוואנה תהיינה מאוזנות. אצלנו אין אוכלוסיה של בקר, חזירים או כבשים, רק מחנות ריכוז ורצח.

      4.אני שמח שאתה נגד התעללות. אני לא מבדיל בין רצח ובין התעללות, ומבחינתי אין דבר כזה רצח הומאני או דאגה לרווחת בעלי החיים לפני ששחוטים אותם.

      5.מסכים איתך לגמרי. דרך אגב, יש שוקולדים מדהימים וגלידות מצויינות שהם טבעוניים לגמרי. כשהחלטתי שאני מפסיק עם חלב, הייתי בטוח שאני הולך להפסיד המון דברים מתוקים (אני ממש אוהב שוקולדים) אבל זה ממש לא ככה.

      6. אני מסכים איתך בגדול, אבל זה לא מנחם אותי. בכל שנה נרצחים כמעט שישים מליארד בעלי חיים רק עבור תעשיית הבשר. אני לא רוצה לחכות שהתרבות שלנו תשקע על מנת שחיי בעלי החיים העתידיים ינצלו. אם לומר את האמת, לא בא לי שהתרבות שלנו תחוסל. יש בה הומן דברים שצריך לתקן, אבל בוא נציל ולא נהרוס.

      7.גארי יורופסקי ישב בכלא, והוא איננו רשאי להיכנס לקנדה ולבריטניה. הסיבה לכך היא שהוא פרץ פעם לחחוה שהחזיקה חורפנים עבור הפרוות שלהם. הוא מעולם לא פגע באף אחד, רק הציל חיות ממוות, ואני מברך אותו על כך כי אני חושב שערך החיים חשוב יותר מפגיעה ברכוש. כמו שאמרת גם אתה, אם אראה מישהו מתעלל בבעל חיים אני אתערב, וגם אם בעל החיים שייך לאותו אדם על פי איזה חוזה אנושי זה או אחר.

      אני מצרף לינק לחלק השאלות והתשובות מההרצאה של יורופסקי. אם תקפוץ לדקה 12:34 תוכל לשמוע את הסיפור על המשפט שלו. אותה שופטת שדרשה ממנו סכום ערבות בשווי 10,000 על שחרור בעלי חיים ממוות עבור פרווה ביקשה עשירית מאותו הסכום מאדם שאנס מישהי שלושה שבועות קודם לכן, רק כדי שתבין באיזה עולם מעוות אנחנו חיים.

      אני מודה לך על התגובה ומקווה שעניתי על הכל!

  9. מצויין. יש לי הערה אחת לגבי המשפט "אנחנו כאלה, הרי, מייחסים חשיבות אין קץ לאמונה של אנשים ולא לפרקטיקה".
    אני חושב שזו טעות. אנחנו לא מייחיסים חשיבות כלל לאנשים, לאמונותיהם או לפרקטיקה שלהם. אנחנו מייחסים חשיבות עליונה (ובלעדית לדעתי) לרצונותינו, מאווינו והסיפוקים אותם אנו מחפשים. הנטייה להיטפל לגופו של אדם ולא לגופו של עניין תהיה בכל מקום בו נדרש מאיתנו, אפילו במרומז, וויתור. אנחנו תרבות דורסנית, חסרת פשרות וחסרת מוכנות לוויתורים. כל מודעות, דיעה, רעיון שעלולים להביא אותנו לשם יידחו בתוקף (או בתוקפנות, לפי הנדרש).
    מכאן ה"כעס" היחיד שלי על גארי. הוא כישרון אמיתי של דוברות ועם זאת עדיין נופל להקצנה ובכך מאפשר למדחיקים חבל הצלה. דיון שלם, אמיתי, על טבעונות ללא דוגמאות מהשואה היה הרבה יותר קשה להכלה, לטעמי.

    • היי איתי, כמובן שיש משהו בדבריך. אנחנו חושבים עם עצמינו לפני שנחשוב על מישהו אחר, אך בדברי התכוונתי לאופן בו אנו שופטים או מתייחסים לאחר כשאנו מחליטים לעשות זאת. אני לא חושב שאני מסכים לגבי השמטת ההשוואה לשואה מהשיח הזה, אבל כמובן שניתן להגיע לתוצאות טובות גם ללא הקבלה זו.
      הבוטום ליין הוא שאנחנו לא חייבים להסכים עם כל דבר שאדם אומר, רק בגלל שאנו מסכימים עם מטרתו. אבל תקיפת דעותיו מחייבת אדם ישר להסביר מדוע דעות אלו אינן נכונות, ואת זה אף אחד לא עשה ולא יכול לעשות.

      גם אם מדובר בהקצנה, השאלה שצריכה להישאל היא האם זו האמת או לא. לשיטתי לפחות.

      תודה רבה !

כתיבת תגובה