Home

הדגש ההגותי בדבר הצדקת ההפרדה בין האדם ובעל החיים מתחיל באצבעותיו של אריסטו אשר מצביע וקובע קביעה אותה אנו סוחבים על גבם של בעלי החיים כבר יותר מאלפיים שנה, לפיה בני האדם נבדלים ומתעלים על פניהם החבולים של בעלי החיים מאחר ולמין האנושי יש דיבור ושפה לצידו. אריסטו לא ידע, כמובן, שלהרבה בעלי חיים היתה ויש שפה, גם אם מוגבלת, משלהם, וגם אינני בטוח שנתן דעתו על כך שהשפה עוזרת לרובנו להשיג דבר מרכזי אחד, דרך התקשורת, והוא ציורו של ה"אני" המזויף. אותה זהות מלאכותית, כזו שמתנקה היטב רק על ידי שימוש במילים, היא הזהות בה אדם כלשהו יציג את עצמו לאחרים, אבל היא נמצאת גם במקום בו אנחנו מציגים פעולות הקשורות לשונה מאיתנו.

 

פרה נשחטת. אדם נרצח.

dictionary

 

חג ההודיה שחל השבוע הוא חג של מילים המפנות את תשומת הלב מחיסולן של תרבויות ילידים באמריקה אל עבר אמירת תודה והתיישבותו של האדם הלבן ביבשת. את החג המציין את תחילתה של השמדת עמים אנו מציינים על ידי רצח תעשייתי של מין ביולוגי אחר אשר מסומן באות קין על ידי השפה כקרבן הנצחי למועד זה על ידי הפיכתו לסמל החג. המספרים אסטרונומים, של תרנגולי ההודו הנרצחים כמו של הילידים באמריקה, מה שמזמין את ההגדרה המילולית הבאה לחג –החג הוא הקצנה זמנית של פעולות יומיומיות כמו רצח בעלי חיים, תפילה או מפגש חברתי, ולאו דווקא שינוי זמני של התנהגות הכוללת שלנו לצורך ציון התאריך.

בניסויים בשנות השבעים כבלו קופים לכיסאות ומנעו מהם כל יכולת תנועה. לקופים הוגשו משקאות אלכוהוליים וכשסירבו לשתות הם חטפו מכות חשמל כעונש. מסקנות הניסוי היו ברורות – אף אחד מהקופים לא "הצליח" להפוך להיות מכור לאלכוהול. משם אנו יכולים לסלול ציר ברור למוות של קופים במים רותחים, זריקות רעל, החדרת עצמים לגוף והדבקה במחלות תחת אורות הניאון של המעבדה. הדרך להבנה האנושית את גוף בעל החיים מרוצפת בהרבה התאכזרות מערכתית לבעלי חיים, ובמובן זה ניתן לראות כיצד גופים מחקריים זוכים במימון על מנת לבצע מעשים שהיו זוכים להערצתם של האינקוויזיטורים הגדולים ביותר. פעם זה נעשה בשם האלוהים, הפעם בשם המדע. החלפנו מילה אחת.

הערב, סביב ארוחות יום השבת, בני אדם יאכלו מיליונים של יצורים אשר פעם חוו סבל וכאב. אנו – אוחזים בקנאות בזכות החשיבה שלנו ובזכותנו לאמלל אחרים לצורך הנאה, נוכל לספר למה הכאב שלהם לא חשוב או לא קיים. ראו מה עשתה השפה ואיך סילפה ועיוותה הרגשה כל כך אותנטית של קורבן רק משום שאיננו רוצים שום קשר או תקשורת איתו.

ציור – Jean-Baptiste-Simeon Chardin – Still life with suspended turkey –

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s