Home

עבר

בשנת 1784 פרסם כתב עת גרמני תשובה לשאלה "מהי נאורות", והתשובה היתה של עמנואל קאנט. מאוחר יותר יעלו טיעונים והתנגדויות לכתביו, אבל את תשובתו אהבתי בשל הברוטאליות שבה. קאנט כתב –

"נאורות היא יציאת האדם מחוסר בגרותו, שהוא עצמו אשם בו. חוסר הבגרות הוא אי יכולתו של האדם להשתמש בשכלו בלי הדרכת הזולת. אשמה בחוסר בגרות קיימת, אם סיבתו איננה חוסר שכל, אלא חוסר החלטה ואומץ להשתמש בו בלי הדרכת הזולת. (…) אם יש ספר שיש לו שכל בשבילי, מדריך רוחני שיש לו מצפון בשבילי, (…) למה לי אזי לטרוח בעצמי. אין לי צורך לחשוב, די בכך שאשלם."

בשנת 1859 מתפרסם ספרו של דארווין, 'מוצא המינים', שמתחיל את המסע המחודש, אולי יותר עדכני, שלנו להבין את עצמנו ואת כל אלו הלא אנושיים שסביבנו. דארווין מדבר על איזון בטבע, על מארג ביולוגי עשיר המהווה בסיס לחיים אותם אנו הכרנו באותם ימים, אולי קצת קודם לכן, כשעוד לא השמדנו  רבים כל כך, אנושיים ולא אנושיים,  בשל גחמות שלנו.

שנים מועטות לפני כן, בשנת 1854, השתמש לראשונה במונח 'קפיטליזם' ויליאם מייקפייס תאקרי.

1477753_679565795421226_237702334_n

ניתן למצוא תמונות נוספות המתארות את חיי היומיום של בעלי החיים באלבום החשוב הזה
הווה

כתבה שהתפרסמה ב18 בדצמבר מתארת את סיפורו של איתן קואץ' בן ה16, אותו דנו לעונש מגוחך של 10 שנים על תנאי לאחר שהוא וחבריו גנבו משקאות אלכוהוליים, יצאו ברכב של אביו לנסיעה פרועה שהסתיימה בפגיעה במהירות 70 קמ"ש בקבוצה של הולכי רגל ובמותם של ארבעה מאותם הולכי רגל. הסיבה לעונש הקל היא הקביעה שקואץ' סובל מ'מחלה' (אינני יודע אם מילה זו התווספה לכתבה בעברית שקראתי, או שהעזו להשתמש בה גם במהלך המשפט) בה לוקים בני עשירים שהוריהם פינקו אותם כל חייהם, ואינם מבינים שיש השלכות למעשיהם כתוצאה מחינוך לקוי.

האדם איננו חלק מהטבע. אנחנו איננו חלק מאותו 'מעגל חיים' אותו אנו מתעקשים להזכיר כשאנו מצדיקים פגיעה בבעלי חיים לצורך התענגות על בשרם. תרבות היא כל מה שמתנגד לטבע, והיא מרוקנת אותנו מאותו הטבע בעזרת האשליה שזהו הצעד הטבעי לעשות. הרי שקר ציני יותר מזה לא ניתן למצוא, ואנחנו הולכים אחר אותו שקר כצאן לטבח ומצדיקים את כל ההרס והמוות להם גורמים אלו המגדלים אותנו כאובייקט תרבותי בכך שאין באפשרותינו לצעוד באף כיוון אחר. אם אחזור רגע לקאנט, אל אותו טקסט, הוא כותב –

"אחרי שטמטמו קודם את בהמות הבית שלהם והשגיחו היטב שהיצורים השקטים הללו לא יעזו לצעוד צעד אחד מחוץ להליכון-התינוקות שבו רתמו אותם, הצביעו לפניהם על הסכנה המאיימת עליהם אם ינסו ללכת לבדם. ואולם הסכנה הזאת הן אינה רבה כל כך, שהרי בעקבות נפילות אחדות ודאי ילמדו לבסוף ללכת; אלא שדוגמה ממין זה מפחידה ומרתיעה אותם מכל ניסיון נוסף.

אז כיום אנו ממשיכים במרוץ שנראה שכבר נוצח נגד בעלי החיים והטבע. אנו נצדיק את השמדת בעלי החיים על ידי ציטוט לא נבון כל כך של דארווין,  ולפיו "בטבע החזק שורד". אנחנו לא מבינים שדארווין דיבר על איזון, ושהתחרות על ההישרדות היא לא בין הזאב והכבשה, אלא בין הזאב והזאב המהיר ממנו. לו היתה תחרות בין הזאב והכבשה, הזאב היה מנצח, הכבשה היתה מתה, ואחריה הזאב, כשלא היה לו מה לאכול.

אבל זה לא משנה. אנחנו ממשיכים בשלנו. פעם היינו שונאים בני אדם אחרים על פי סממנים טבעיים. מין, גזע, צבע עור, צבע שיער או השורשים שלנו, אותם לפחות חשבנו לטבעיים, כמו דת ואחריה מדינה (זוהי זכותנו הטבעית וההיסטורית…). אבל אנחנו לא בטבע יותר, וכיום אנו מטפחים את הירארכיות השליטה והשנאה כך שיתאימו להווה, כך שיתאימו לאיתן קואץ' ולחבריו. פעם מה שהיינו צריכים על מנת לשרוד היה אוכל ומים, היום הכסף הפך מאמצעי מסחר לאמצעי המחייה הבסיסי ביותר בעולם בו מנכ"ל נסטלה מכריז שמים לא צריכים להיות זכות טבעית של אף אחד מאיתנו.

איפה בעלי החיים בסיפור הזה?
כשמים ואוכל היו אמצעי הבסיס לחיים מינימאליים, עוד היינו דואגים לבעלי החיים, אפילו קצת. כיום, כשאנו חבים את חיינו לכסף, אנחנו מאכילים פרות בצואת תרנגולות ומעלימים אותן לחלוטין מספקטרום בעלי החיים, בו נמצא רק הצבע הכחול פטרייה עמוק, הקורס אל תוך עצמו, של האדם. לא אתפלא אם התרבות העכשווית תשנה את המונח 'בעלי חיים' ל- 'בעלי תוצרת'. כך לא עובד הטבע, כך עובדת התרבות.

MIGHT IS RIGHT –
זוהי תורה שאיננה לטובתנו כלל. הסטנדאפיסט לואי סי קיי אומר מילים מצחיקות וכואבות על כך כשהוא מתראיין לתוכנית רדיו בארה"ב, ומספר את סיפורו של ניקולה טסלה שנעלם תחת האבק של תומס אדיסון. לא הטוב ביותר ניצח בקרב, בטח שלא הטוב עבור האנושות, החזק ניצח.

עתיד

החשיבה הקפיטליסטית מראה נוכחות גם בשיח לגבי זכותנו לרדות בבעלי החיים סביבנו. אנו סופרים נוירונים במוחם של בעלי החיים ומצדיקים הרג על ידי קיומם של תאי מוח מועטים בדיוק כמו שאנחנו מתחילים להצדיק פגיעה בבני אדם לאחר שספרנו את כספם המועט לעומת הפוגע העשיר, אותו אנחנו מכבדים הרבה יותר. התרבות הרדומה והקודחת שלנו, זו ששומעת למסורות ולא שואלת שאלות, העלימה ממזמן את בעלי החיים ומתחילה בתהליך דומה בבני האדם.

בודריאר כתב על בני האדם שהולכים למכון כושר, מאחר וכושר גופני רוקן מחייהם, או על בני אדם שהולכים לדיסנילנד כדי ליהנות ולהרגיש ילדותיים, מה שאסור להם לעשות בדרך כלל. אותו ריקון ממהות הופך גם לריקון מתוכן. את ספריית התקליטים והספרים ששמרנו על המדף בבית המרנו בספריית קבצים אותם מיינו במחשב האישי  שלנו, וגם אותם אנחנו מעבירים לענן מידע שאיננו בשליטתנו או מוחקים לגמרי מאחר ואפשר לשמוע הכל ביוטיוב. בסדרת הספרים של 'המשחק של אנדר' הסיטואציה מתוארת היטב. גוף חיצוני עצום של מידע מקוטלג שולח ידע למחשבים אישיים ריקים מתוכן אישי, המזרימים את המידע המתקבל למשתמשים בהם.

כולנו מודעים לחלוטין לשתי תחזיות אותן אפשר לקבע כעובדות כמעט ללא סיכון :

האחת – העולם הסובב את בני האדם  לא הופך להיות מקום טוב יותר.
השנייה – שלטון בעלי ההון ילך ויחריף את אחיזתו בנו.

הסיבה היחידה שאיננו עושים שום דבר בנושא היא הפחד שלנו לשנות את סדרי העולם. זה הפחד שלנו לעזוב את ההליכון שהצמידו לנו וליפול לרצפה. זו סיבה גרועה ביותר, בעיקר מאחר וההליכון הזה מוביל אותנו לתהום. לנו אמרו שיהיה בסדר, אז אנחנו מספרים לעצמנו שאנחנו מאמינים שיהיה בסדר. ברגע שנחשוב מעט נבין שכל הרע שאנו מעוללים לעצמנו נובע בבסיסו מהרע שאנו מעוללים לבעלי החיים (שוק חופשי! החזק שורד! כמו בטבע!) אותם מחקנו לגמרי מההכרה שלנו, ועשינו זאת כל כך ביסודיות עד כדי שאנחנו מאמינים שפרה נעולה ברפת כי ככה זה בטבע, ושהיא עצמה איננה חלק מהחברה שלנו. הפרה צריכה להיות משוחררת, כמו העכבר וכמו האדם. ההירארכיה צריכה להתפרק.

אז מה יקרה?

היום בערב נתכנס לארוחות משפחתיות סביב גופות המונחות בצלחות יפות. נצדיק את הפגיעה בהן ונתקומם על הפגיעה בנו. נראה סרט שמזהיר מפני העתיד הקרוב, בו מצבם של רוב בני האדם יהיה חמור עוד הרבה יותר, ולא נעשה את הקשר. סרט זה רק סרט, מה שאנחנו עושים זה כמו בטבע.

עוד מסמך שחשוב לקרוא הוא הטקסט של שי-לי מנזילבסקי, המתארת מפגש עם עגלי בשר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s