Home

בפטיזם באש

תמונה הועלתה על ידי 269 צרפת.

תמונה הועלתה על ידי 269 צרפת.

כתבתו של איתי להט לכלכליסט, העונה לשם "איך ברווזים מתאבלים", מתארת טרגדיה קטסטרופאלית לא רק עבור בעלי החיים והסבל המתמשך הנגרם להם, אלא גם כביקורת התבונה המוכתמת של המין האנושי. אי שם במהלך הכתבה הוזכרה הסיטואציה אותה חווה כל אדם המגדל כלב בביתו לפחות פעם אחת. חוזרים הביתה ומגלים חורבן, הרס, וכלב היושב מבויש בפינת החדר עם פנים מלאות בהבעה אחת בלבד – אשמה. זו רק סיטואציה אחת מיני רבות אחרות בהן ניתן להבין אצל בעלי חיים לא אנושיים אושר, כעס, עצב, פחד, שיתוף פעולה, ניתוח של בעיה ומציאת פתרון, ובאופן זה או אחר – כל מה שאנחנו יודעים לעשות פחות או יותר.

את כל זה אנו יכולים לראות בקלות, אבל כדי שנכיר בתכונות אלו אנו זקוקים, כך מסתבר, לכלוא בעלי חיים במעבדות ולבחון אותם בסדרות של מבחנים מתישים, אם לא מלחיצים ומכאיבים, כדי שניתן יהיה לחתום על הנייר בו כתוב שגם להם, אלו הלא אנושיים, יש תכונות אנושיות. "תכונות אנושיות", גם את התכונות שלהם ניכסנו לעצמנו.

בימי הביניים הייתה דרך  פשוטה מאד לברר אם אישה חשודה היא מכשפה או לא. זורקים אותה לים.אם טבעה ומתה – הרי שאין לה כוחות על טבעיים והיא לא היתה מכשפה. אם צפה מעל פני הים, הרי שהיא מכשפה ויש להוציא אותה להורג. כיום יש לנו את המעבדות במקום את הים, וכל אלו שאינם אנושיים עומדים בתור הנכפה עליהם במטרה להוכיח לנו את חפותם מחוסר תודעה, אינטלקט ורגש תחת ניסויים מתישים, מדכאים ומכאיבים. היה ולא הצליחו להוכיח, הרי שהמשך ההתעללות בהם יכול היה להיות הרבה יותר מוצדק ונעים לנו. הוכיחו לנו שהם דומים לנו בדרך חשיבתם? ובכן, נאלץ להתמודד עם זה שאנו ממשיכים להתעלל ביצורים חושבים ומתחשבים. כמו גורלה של המכשפה, כך גורלו של העכברוש כחיית מעבדה הנרצחת במיליונים יהיה אחד בלבד, ולא משנה מהם ממצאי המחקרים הבודקים את התנהגותו. לו רצו לבדוק את התנהגות העכברוש על מנת לדעת אם מדובר בבעל חיים הרבה יותר מורכב ממה שאנחנו נהנים לדמיין, היו יכולים ללכת לבתיהם של אנשים המגדלים את אותם יצורים נפלאים. הניסויים הסגורים במעבדות נועדו רק בשביל המדען, לא בשביל החיה.

מימי הפרעונים שהאמינו שהמלך מקורב לאלים ולא לבני האדם, דרך הדם הכחול של האצולה והמלוכה המערבית ועד להקלות במס והטבות לאילי הון לעומת אנשים קשיי יום, אנו יודעים היטב להרחיק את השולט מהנשלט ולהסביר מדוע האדון כל כך שונה מהעבד. כך גם, כמובן, בעניין בעלי החיים אשר היו זקוקים למחקרים רבים על מנת לזכות מחדש בהכרה בבמה ששלהם אלפי שנים. אנו, המלכים קרי הלב, אלו ששמו על עצמם את הכתר הכבד והמקולל של התועלתניות, הקפיטליזם והאנוכיות הנחוצה כל כך במרדף אחר העושר, מתפלאים. אנו, המצדיקים בכל יום פגיעה וניצול של החלש, גם האנושי, ומוחאים כפיים לדמויות אשר מגלות טוב לב בוידויים ברשתות החברתיות או בתוכניות טלוויזיה כמו 'יצאת צדיק', אומרים לעצמנו – "איזה פלא! בעלי החיים האלו הם טובים כמונו!".

כלב מנסה לעזור לחברו שנדרס –

עשרות נהגים התעלמו מרוכב אופנוע המוטל על הכביש
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3396517,00.html

בפוסט הקודם ציטטתי את ניל גאימן, והנה אני מצטט אותו שוב, הפעם מהספר הנפלא The Kindly ones.

“It has always been the prerogative of children and half-wits to point out that the emperor has no clothes. But the half-wit remains a half-wit, and the emperor remains an emperor.”

צעקו שבעלי החיים מרגישים, חושבים ומודעים. השאלה הגדולה היא אם הקיסר האנושי האכזר ירד מכיסאו הרם בעקבות ההכרזה הבאמת דרמטית, גם אם צפויה להחריד. אולי עכשיו, לפחות, נוכל סוף סוף לעבור ממאבק על ההכרה בבעלי חיים ככאלה, למאבק על שחרורם.

לכתבה בכלכליסט – http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3607826,00.html

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s