Home

לפני כארבע שנים עקבתי  אחר הפרוטוקול של ועדה בכנסת שהתכנסה על מנת לדון באפשרות להוציא מחוץ לחוק שימוש בפרווה לפריטי לבוש בארץ. אינני זוכר, צר לי, איזה גוף יזם את אותו מפגש, אך פעיליו עמדו מול חברי הוועדה והראו לכולם קטעי וידאו בהם מופשטת ונתלשת אותה פרווה מחיות שונות בעודן בחיים. אותם חברי כנסת היו עדים לסבל הנוראי שעובורת אותן חיות וכולם, כולם השתכנעו שאין להשתמש בפרווה מן החי עבור בגדים, ושטוב יהיה אם יאסרו יבוא של כל סוג של פרווה לארץ. חוץ מארנבים, הוסיפו חברי יהדות התורה. הפרווה שלהם מרכיבה את הכובעים המסורתיים המלווים אותם עוד מימי אירופה. יושבת ראש הוועדה ואותם פעילים למען זכויות בעלי חיים ניסו להסביר שיש פרוות סינתטיות ושאין צורך באמת להרוג ארנבות עבור מנהג כזה. התשובה היתה 'לא' חד משמעי. כך זה היה פעם ולכן כך זה יהיה תמיד.  חברי יהדות התורה עזבו את הוועדה ובכך פרקו אותה.

צילום - אורי שביט

צילום – אורי שביט

ויכוח בעד ונגד שימוש במוצרים הנגזלו מן החי הוא לא ויכוח בריאותי ולא יהיה ויכוח בריאותי. אנשים חיים נפלא על בסיס תזונה טבעונית. ישנם גם אנשים החיים נפלא על אלכוהול, סיגריות ובשר מטוגן ואנשים החיים נפלא על התזונה המכונה 'פליאוליטית'. כשהוצאנו את הבריאות מהמשוואה, נשארנו עם שני אלמנטים חשובים המרכיבים את הויכוח הזה. הראשון הוא מידת הנכונות שלנו לעשות את הצעד ולעבור לתזונה שלא גוזלת את החיים מיצורים הכלואים ונשחטים עבורינו. השני הוא הנזק הסביבתי העצום הנגרם בעקבות תעשייה זו. מול שני גורמים אלו אין שום ויכוח ושום עוררין, ולכן אני לא רואה הרבה טעם באפולוגטיקה הפליאוליטית ובהפרכות שלה בנוגע להשלכות בריאותיות אלו ואחרות. אני כן רואה בתזונה הפליאוליטית בעייה מאחר והיא אידאולוגיה המצדיקה שחיטה של בעלי חיים, כשהסיבה הפעם איננה רק לשם הנאה, אלא תחת הכותרת ההרבה יותר מחייבת של בריאות וכורח הנסיבות, כאילו הדיאטה של אבותינו הקדומים מחייבת גם אותנו. אנחנו נמצאים כאן ועכשיו בגלל (בין השאר) אורח חיים תזונתי שהנהגנו בעבר. זה אולי נכון. אבל אסור לנו לחשוב בצורה כל כך חד מימדית ולהאמין שאלמלא דרך זו בהכרח היינו נעלמים ממזמן אי שם בתולדות כדור הארץ. ישנן דרכים רבות וארועים אפשריים רבים, ובזמן שאנחנו הולכים רק בדרך אחת, אך אל לנו להאמין שזו הדרך היחידה הקיימת. מעבר לכך, וחשוב הרבה יותר מתיאוריות מטאפיזיות לגבי אפשרויות קיום אחרות שהיו יכולות להתממש או לא במידה והאדם הקדמון היה טבעוני לגמרי או ניזון מתולעים בלבד, השורה התחתונה היא שזה לא משנה איך חיו אנשים בעבר. אנחנו יכולים לחיות אחרת היום.

 אז צפיתי בהרצאה של אלאן סבורי, הרצאה חשובה מאד שנחשבת, אינני יודע למה, לנקודה קריטית בתמיכה בתזונה הפליאוליטית. זו הרצאה חשובה מאד ואני ממליץ לצפות בה ולהבין איך ניתן לעצור ולהפוך את תהליך המידבור על כדור הארץ בעזרתן של חיות רועות, אותן מציע סבורי בכפיות טובה שלא תאמן גם להרוג ולאכול לאחר שהצילו את העולם. כאן כבר התחלתי להסיק מסקנות חדשות לגבי תזונה מסורתית זו וגם לשאול שאלות חדשות שצריכות להישאל. הרי שחרורם ופיזורם של אותם בעלי חיים באזורים בהם הם יכולים להסתדר ושאותם הם יכולים להחיות זה דבר אחד. אבל לשמור עליהם כרכוש של עסקים השוחטים בעלי חיים על מנת לייצר מוצרים מן החי, פה כבר מתעוררות מספר בעיות שאינני יודע אם חשבו עליהם, או אם חשבו והדחיקו.

השאלה הראשונה נוגעת לתשתיות החדשות אשר תפקידן לאפשר את אספקת הבשר לכל העולם מאותם מקומות מדבריים. מים צריכים להגיע לשם, השגחה וכמובן השחיטה עצמה, שכן אני בטוח שאף פליאוליטי לא מצפה מכל צרכני הבשר בעולם לעלות לרגל אל מקום המרעה ולצוד להם את ארוחת הצהריים. בעצם, על פי הפתרון הפליאוליטי אנו לוקחים את תעשיית הבשר המרוכזת ומפזרים אותה על פני שטח עצום ועוד בבמטרה לשלוט בה. זאת שאלה שצריכה להישאל, עם השלכות שצריכים לקחת בחשבון (כמובן שאינני מדבר הפעם על בעלי החיים) אם רוצים להסתכל על הפליאו כאל פתרון גלובלי בעולם קפיטליסטי של תאגידי מזון, מים וחקלאות.

אם רוצים.

השאלה השנייה והחשובה יותר היא זו – בכל שנה נרצחים בכל העולם כשישים מליארד בעלי חיים. גם כשהם מרוכזים במחנות הריכוז שלהם וניזונים מהאוכל הכי זול ורעיל, גם אז תעשיית הבשר תופסת וזקוקה לשטח עצום על פני כדור הארץ, גם לכליאה וגם לחקלאות המבוזבזת על גידול האוכל של אותן חיות. ניתן לקרוא בדוח של האו"ם, צילו הארוך של משק החי, על כמות המשאבים המפלצתית שתעשיית הבשר דורשת, ואפשר גם לחשוב לבד כמה שטח ואוכל צריך לגדל עבור שישים מליארד בעלי חיים שרובם אוכל יותר מהאדם הממוצע. הניצול של אותן חיות הוא גבוה, הן נרצחות בגיל המתאים לתעשייה היודעת להשתמש בהן בצורה הכי יעילה. פיזור שלהן בשטחים פתוחים, פרושו איבוד השליטה המוחלטת באותן חיות. איפה בדיוק משחררים שישים מליארד בעלי חיים כדי שיסתובבו בחופשיות? כמה כוכבי לכת צריך עבור מעשה שכזה?

שאלה חשובה נוספת שצריך לשאול היא האם אותה תנועה פליאוליטית עושה משהו על מנת להגשים את חזונה. כרגע עושה רושם שדיאטת הפליאו היא דיאטה אליטיסטית המעניקה למי שיכול להרשות לעצמו בשר של בעלי חיים שחיו בחופשיות ובשטחים פתוחים בזמן שכל השאר יאלצו להסתפק בבשר שואה פשוט ועתיר אנטיביוטיקה ורעלים. על חלב וביצים אני בכלל לא מדבר. לא ברור לי איך ניתן לנהל משק חלב וביצים רציני עם בעלי חיים לא כלואים ועם עגלים אשר יקדימו וינקו את החלב לפני הרפתן החולב.

התשובה, אותה לא קיבלתי מאנשים שכתבו בהתלהבות על החזון הפליאוליטי, הגיעה ממקור לא צפוי. הופניתי לצפות בוידאו של ד"ר ג'ון מקדוגל, המפריך את טענות הפליאוליטים על ידי פעולה פשוטה והיא קריאת הספר של מייסד אותה תנועה תזונתית. לא מיהרתי לצפות בהרצאה מאחר ושוב, אין בעיניי שום חשיבות לדרך המדוייקת בה ניזונו בני אדם לפני עשרת אלפים שנה, והגעתי אליה רק היום. בהרצאתו ד"ר ג'ון מקדוגל מסביר כיצה תיתכן תזונה  פליאוליטית גלובלית  על פי מייסד הפליאו. אותה תזונה, הוא מספר לאנשים כמוני שלא קראו את הספר, יכולה לכלכל רק כעשירית מהאוכלוסיה הנוכחית בעולם. זה כבר מדאיג, וכשאני שומע את ציטוטיו מהפר אני נעשה שמח שלא נעשים מעשים דרסטיים על מנת להפוך את הפליאו לדרך גלובלית.

לחבק ולערוף את הראש. כתבה נוספת בנושא דומה

בזמן שנראה שהטבעונות מתעלמת מהמעמדות הנמוכים בגלל קושי בתקשורת, קושי שהוא בר תיקון, הפליאו מתעלמת מהם בצורה אידאולוגית. לא נתקלתי באף תומך בדיאטה זו שדיבר ברצינות על הפיכתה לתנועה גלובלית, כשתמיד המטרה היא עצמית. אולי אני טועה, ואולי עדיף שלא תהיה תוכנית לקיצוץ האוכלוסיה ב90%. אין לי מושג. לא עונים לי כשאני שואל שאלות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s