Home

התגובות הצבועות של המזדעזעים מהצבת הראשים הכרותים בתל אביב ובחולון על ידי קבוצת 269 זכו ללעג מוצדק ביותר על ידי אלו שהפנימו שאין כל הבדל בין ראש הפרה העומד על המזרקה ושאר בגוף שלה הפרוס בסופרמרקט הסמוך. תיבת התלונות של משק הבשר, הביצים והחלב מוצבת מעל פח זבל, ורק טענות כלפי אופן ההתנהלות של אותו משק עינויים ומוות אשר עושות דרכן דרך התיבה אל האשפה מתקבלות בעין יפה. במילים אחרות ופחות ציוריות – כולנו שמענו את המשפט "זכותכם להאמין במה שאתם רוצים, רק אל תדחפו את האף שלכם לצלחת (ואני אוסיף – 'ולעסק' שלנו". הטענה הזו לא רק שמוזילה את עניין שחרור בעלי החיים לכדי בחירה אסתטית שלא משפיעה על אף אחד חוץ מעל אותו טבעוני סורר, תוך התעלמות מוחלטת ממיליארדי יצורים הסובלים ברגעים אלו ממש, היא גם מיועדת למנוע כל סוג של התקדמות בשחרורם של אותם יצורים חיים על ידי גרימת ייסורי מצפון למי שרוצה להציל את אותן חיות. לא הן הסובלות, אלא אותו אוכל בשר שצריך לשמוע עליהן. לפעמים אנחנו עוד עלולים להאמין לטענה המגוחכת הזו אם נתבלבל לרגע.

היינו היום, מספר מורים ותלמידי הכיתה, במוזיאון תל אביב. אחת התערוכות בהן ביקרנו הייתה של אמן  גדול שעבודותיו התארחו בארץ וזכו לכבוד רב הן בפרסום והן במרחב המוזיאוני. מצבור מכשירי טלוויזיה ישנים אשר נערמו יחדיו לערימה דרכה היה ניתן לצפות בעבודותיו הישנות יותר תפס את העין כמעט כמו עבודות הוידאו המרכזיות שלו. בין העבודות הישנות ניתן היה לצפות בידיו המכסות עקרבים שחורים עד שנלחצו מספיק כדי שיעקצו את עצמם וימותו. בעבודה אחרת ראיתי זבוב גוסס, כבשה העומדת בחדר חשוך והרוס, זוג חמורים עזובים ברחוב חשוך גם כן, וגם עבודות רבות אחרות שלא כללו ניצול בעלי חיים. מזל.

אחד הראשים שהונחו, קרוב לעין וקרוב ללב.

אחד הראשים שהונחו, קרוב לעין וקרוב ללב.

לינק לכתבה

לינק לפוסט הקודם שכתבתי בעקבות הפעולה

באולם המרכזי הוצגו עבודות וידאו חדשות יותר על מסכים ענקיים. אחת העבודות הראתה פיל אשר גדל ועונה בקרקס, והוא עומד לבדו בתוך חדר גלריה לבן. גם גדול האטומים לרגשותיהם של בעלי החיים היה יכול להבחין בקלות בעייפות שבעיניי הפיל. הוא הסתובב סביב עצמו, חסר כיוון בתוך החלל הזר, חדקו נוגע ברצפה ובודק את הסביבה הלא מוכרת. בקטע אחר של הוידאו הוא מתעורר באמצע החדר ומייד מתיישב על אחוריו עם הידיים באוויר, כאילו שאדם חמוש בשוט עומד מולו ומצווה עליו את הפעולה הזו, כה חסרת תכלית מלבד שעשוע בני אדם אחרים. כשיצאנו משם שמחתי לשמוע שתי תלמידות כעוסות שלי אשר התרעמו על הניצול הציני והלא נחוץ של החיה המסכנה בשביל עבודת אמנות. שמחתי שהכעס מצידן התעורר ללא מילה ממני, וזכרתי איך כולנו נולדים מרחמים, מכבדים ומבינים, אך זו התרבות שלנו שמעוורת אותנו. אבל זה לא הנושא כרגע.

elephant

אם נחזור להצבת הראשים הכרותים, ברשותכם, במקרה הזה של הפעולה אנחנו לא יכולים לומר שהמסר הוא הבעייתי. אמנם רוב צרכני הבשר אינם רגילים לראות את הראש של החיה אותה הם אוכלים, אבל מאחר ופרה היא פרה ובשר הוא בשר, אפשר להסיק שהבעיה הייתה במדיום ולא במסר עצמו. ראש הפרה איננו הבעיה של צרכני הבשר, המיקום שלו הוא המפריע.

stupid discussion

לאחר שהסברתי את המובן מאליו, ארצה להסתייג ולהרחיב לכיוון אחר, לפיו לא המסר היה הבעייתי וגם לא המדיום, אלא השליח. ראש הפרה יכול היה להיות מוצע למכירה לו היה מספיק קהל לכך (מעניין אותי מה היה קורה לו היה מונח מוח על דופן המזרקה, שכן מוח ניתן לקנות בסופרמרקט), ואת המזרקה יכולנו להפוך לאזור לממכר בשר. אבל אלו הפעילים למען שחרור בעלי החיים אשר לקחו את הראשים ממקום המסתור אל המרחב הציבורי. אם נחזור רגע למוזיאון, לתערוכה אותה זנחתי באמצע הטקסט, מעטים חובבי האמנות שהיו מאשרים את כליאתו של הפיל סתם כך בתוך החדר הלבן. זה השליח שהופך את ההתעללות הזו ללגיטימית. זה השליח שבלבל את אוצרי המוזיאון וגרם להם לחשוב שמדובר פה בהישג אמנותי. זה השליח שאחראי על הפעולה האיומה וחסרת המסר הזו.

בעניין 269, לא מדובר אפילו במרחב הציבורי שהוא המזרקה, אלא במרחב הציבורי שהוא עיניי הצופים. פשעם של אותם פעילים, בעיניי הציבור, הוא שביצעו משלוח שאף אחד לא ביקש. לא המשלוח, ראשי החיות, הוא הבעיה, ואם אתם לא מאמינים לי, אתם מוזמנים לשאול את רני שמצטלם עם הבשר שלו.

הנה ראש שבסדר להציגו

הנה ראש שבסדר להציגו

עוד תמונה מעמודו של רני

עוד תמונה מעמודו של רני

יש עוד הרבה.

יש עוד הרבה.

לינק לעמוד הפומבי של רני

ובכן, בין התמונות של ביתו ותמונות של יעלים במצפה רמון ניתן למצוא מספיק תמונות אשר יגמדו את מעשיהם של הפעילים של 269 ויהפכו את אירועי המזרקות לקוריוז קטן. פעולותיו האלימות, המבזות והמשפילות מתועדות בשמחה ומוצגות בחופשיות ובאישור, ללא מערכת ערוץ 2 שתצנזר את המראות הקשים עבור אף אחד, כפי שעשו בראיון עם רונן בר וטל גלבוע יוז. אין שום בעיה עם הפעולות המוצגות על ידי רני, גם אם מישהו חושב שהן מזעזעות. רני לא יואשם בשום אישום מהסיבה שהוא לא פעיל לשחרור בעלי חיים אלא פעיל לשימוש בגופותיהם עבור צרכנים. המסר הוא אותו מסר מת, המדיום דומה, אך השליח הוא שליח אחר לגמרי ולכן מקרה החזיר המת לא ייחקר על ידי המשטרה. מעניין איפה הראש שלו היום. לגבי שאר הגוף אני כבר יכול לתאר לעצמי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s