Home
 

הָאוֹטוֹ שֶׁלָּנוּ גָּדוֹל וְיָרֹק,
הָאוֹטוֹ שֶׁלָּנוּ נוֹסֵעַ רָחוֹק.
בַּבֹּקֶר נוֹסֵעַ, בָּעֶרֶב הוּא שָׁב,
מוֹבִיל הוּא לִ"תְנוּבָה" בֵּיצִים וְחָלָב.

המפגש הראשון שלי עם ברווזים היה בגן, באותו היום בו הכרתי מילה חדשה – פוחלץ. אביו של חברי לגן היה צייד ויום אחד אשתו הגיעה אלינו עם מספר ברווזים מפוחלצים אותם הוא צד. ישבנו מהופנטים והבטנו בחיות הקסומות והצבעוניות האלו בזמן שאימו של חברי מזהירה אותנו לא לגעת באותם יצורים מתים מאחר ומרוחה עליהם משחה רעילה המגנה על גופם הריק מפני פגיעות. לימים הגעתי לביתו של חברי. הברווזים היו שם, על המדף, ובסלון בו ישבנו וצפינו בטלוויזיה היה תוכי (חי) שישב לו בנחת מחוץ לכלוב שלו. מהתוכי פחדתי פחד מוות. לא ידעתי איך להתנהג על יד ציפור חיה חוץ מלגרש יונים מהמדרכה. היום, כשאני כבר יודע מניסיון כמה תוכים הם חכמים ורגישים, אני נזכר באותם רגעים ולא יכול לתהות איך אותו תוכי הרגיש ומה הוא חשב לעצמו, מוקף באותן ציפורים מתות.

יש לנו תיש

לתיש יש זקן

ולו ארבע רגליים

וגם זנב קטן

במקל בסרגל

מה שבא ליד

 

קשה לאמוד את עומקו של החינוך לאטימות כלפי רגשותיהם בעלי החיים. אנו סופגים מגיל צעיר בבית, בגן ובבית הספר את המנטרה הדוגמתית כמעט לפיה בשר, חלב וביצים הינם מצרכי חובה עבורנו, ואותה מנטרה דורשת מאיתנו בתמורה לשלול כל אפשרות להבין את הסבל של התרנגולת והפרה אותן אנו שוחטים או להטיל ספק בצורך בגרימת סבל זה . עם אותו ניתוק שכלי ורגשי (וגם גיאוגרפי, מאחר ורובינו לא נראה משחטה אחת במשך כל חיינו) מהמוות המתועש  אנחנו מסתפקים בלוגואים של חברות בהם נראית פרה מצוירת ומחייכת שמנציחה את אותו חינוך שיקרי לפיו הפרה "נותנת" לנו חלב, בזמן שבמציאות אלו אנחנו שלוקחים ממנה בכפייה את המזון אשר היא יצרה עבור העגלים שלה.

לשחוט חיות שמחות

לשחוט חיות שמחות

צפיתי בוידאו חשוב ביוטיוב בו ילדים בארה"ב אשר נמצאו בדרכם לקנות המבורגר נשאלו אם הם יודעים ממה אותה קציצת בשר עשויה והשיבו בשלילה. כשהראו להם ממה ההמבורגר אותו הם רצו לקנות עשוי ואיך בדיוק מכינים אותו מפרות חיות, הם בכו וויתרו על ארוחתם. הקולות הזועמים שקמו בעקבות חשיפת הילדים לזוועות עליהן הם משלמים התעלמו מכך שאנו דוחפים לפיות הילדים שלנו מאכלים אשר לו ידעו מה הם לא היו נוגעים בהם, והתרכז בכך שאנשים מעיזים לגלות לאותם ילדים את האמת לגבי איזו אלימות הם מכניסים לפה ללא ידיעתם.

החמור הקטן
שהלך אל הגן
אי אה אי אה, אי אה אי אה

כי שכח כבר מזמן
טעמו של תלתן
אי אה אי אה, אי אה אי אה

ופגש בגנן
שעבד שם בגן
וטעם המקל
על גבו הקטן.
אי אה…

 

בתור ילדים קשה לנו להכיל את עומק הזוועה המערכתית אשר מאכילה את הרצון שלנו ליהנות ממוצרים שבסיסם בניצול וסבל של בעלי חיים. כילד קטן אני זוכר שהתחנה האהובה עלי בטיול לסופרמרקט עם אימי הייתה עצירה (יחד עם שאר הילדים) בבריכת הנירוסטה המוזרה שהוצבה באמצע הסופר והתבוננות נלהבת בקרפיונים ששחו בתוכה. אני זוכר את חוסר הנוחות של אימא שלי בכל פעם שרציתי להגיד שלום לאותם חברים ימיים, ואני זוכר שהתלהבתי מהם בכל פעם גם כשנראה לי מוזר שהציבו את אותה בריכה דווקא בסופר. כמספר שנים מאוחר יותר, כשהלכתי לשם לבדי על מנת לקנות לחם, אישה מבוגרת עמדה בתור לפני עם דג אחד שנלקח מאותה בריכה ועכשיו הוא עטוף בנייר. לפתע הדג החל לנוע בפראות והיא, מבלי להתרגש, הטיחה אותו בחוזקה על הדלפק עד שנדם. גם אני שתקתי באותו רגע. זו הייתה הפעם הראשונה שמשהו בתוך התמונה היפה שציירתי לעצמי לגבי העולם שלנו מת לו.

דרך חינוך מגיל אפס המצדיק פגיעה בבעלי חיים לטובת האדם אנו לומדים לצחוק על מקרים כמו זה שתיארתי. אנו מדמיינים עצמינו כטורפים וציידים מיומנים בזמן שאנו מזמינים בטלפון המבורגרים העשויים מפרות שנרצחו על ידי מישהו מרוחק ולא ידוע. ללא חינוך מסוג זה היינו מבינים את המיתוס השקרי הזה לפיו אנו חיים. אז אני שומע שזהו הטבע. אז אני שומע שאלוהים מאשר לנו לאכול בעלי חיים. אז אני מזכיר שאנו חיים את החיים הכי לא טבעיים שיש. אז אני אומר שאם הייתי מאמין שאותו אל יהודי יצר את בעלי החיים הייתי מתבייש על הצורה בה בני עמי מתייחסים ליצירתו. אתבייש בקישור של כל סוג של שחיטה למילה "הומאני".

עם סיום לימודי עבדתי כסייע לילד בכיתה ד' איתו ישבתי בכל יום לימודים על מנת לעזור לו להתרכז ולהשתלב בכיתה. באחד משיעורי המדעים עקבנו בחוברת אחר טקסט שהילדים בכיתה קראו לפי התור עד שהגענו לפסקה המספרת לתלמידים הצעירים על כך שבעלי החיים משמשים את האדם עבור צרכיו השונים. ללא הסבר, הנה נחרטה לה אקסיומה איתה הילדים ימשיכו את חייהם ללא הזדמנות לשאול או לתהות לגבי קביעה זו. באותו רגע הפסקתי להקשיב לנעשה בשיעור וחזרתי רגע לימי ילדותי בבית הספר היסודי ובגן. הרי למדנו שם דרך נקודת המבט הלכאורה כל כך אובייקטיבית, איך גמל חי במדבר, קוף חי ביער ופרה חיה ברפת. עם הידיעה הכוזבת הזו, לפיה מקומה הטבעי של הפרה הוא במתקן כליאה שנבנה עבורה, עם הידיעה הכוזבת לפיה שאר החיות קיימות על מנת לשמש אותנו, עם לוגואים בהם חיות מצוירות מוכרות לנו פגרים של חיות אמיתיות אשר צרחו, פחדו, בכו וביקשו רחמים מבלי שאנו בכלל ידענו מכך, איך אפשר להתווכח ולעצור את האלימות הזו? רק אל תגידו לי בבקשה שאני מנסה לשטוף לכם את המוח. אני רק מנסה לנער אותו מהשטיפה המדוקדקת שכבר הפכה לחלק אינטגראלי מהתרבות הנצלנית, תועלתנית ואגוצנטרית שלנו.

בחישוב מהיר וגס, מהיום בו נכנסתי לכיתה א' בגיל שש ועד היום נרצחו ברחבי העולם בסביבות הארבעה טריליון בעלי חיים אך ורק עבור תעשיית המזון; רק עבור הנאה קולינארית. המספרים הללו אינם נתפסים לא על ידי אוכלי בשר ולא על ידי טבעונים, וכשאנו רוצים להשקיט את המצפון שלנו, במידה והוא בוער לנו תחת מגע הבשר בפינו, אנו מספרים לעצמינו את מיטב המיתוסים אשר כל תפקידם הינו לצמצם את הקטסטרופה בעינינו. כשאנו נחשפים לזוועות, כפי שקרה בחודשיים האחרונים בצורת חשיפת ההתעללות במשחטות אדום אדום, תחקיר ערוץ 10 בנוגע להתעללות בענף העופות ופרסומים וויראליים שהראו את ההזנחה הפושעת במשק כפיר, אנו מספרים לעצמינו שמדובר במקרים חריגים שאינם אומרים כלום על כלל התעשייה. היום, אחרי מסע אל עבר האמת שמאחורי אותו פס יצור מדמם, אחרי שהתחלתי את הבוקר בו ישבתי לכתוב טקסט זה בבהייה ארוכה ודומעת בתמונה של אדם העובד במשחטה של תרנגולי הודו משחק בייסבול עם תרנגול חי ומכה אותו בחוזקה בגופו עם מחבט, אחרי שהבטתי חסר אונים בתמונה של עז מותשת, עדיין עומדת, כשגרונה משוסף לאחר שחיטה "כשרה" ועוד רגע תקרוס, אני יודע שזה לא נכון. אני יודע שבכל יום ויום נעשות זוועות שלא ניתן לתאר תחת המטרייה של תעשייה העסוקה בשחיטה תמורת כסף. אני יודע זאת אפילו שפעם חונכתי אחרת.

חזר למשק, ונכנס לרפת- 
"שלום לך פרה. את עושה קצפת?" 
"טיפש קטן!" הפרה עונה, 
"אני מייצרת חלב לגבינה!" 

אז גדי נכנס אל הרפת: "הביטו! 
פלוטו שלי, איה היית? 
פלוטו חביב, שלום וברכה 
חזרת הביתה, איזו שמחה!" 

"המילים המוזכרות בקטע שמעל הן פרי עטו של המשורר פאול צלאן ז"ל ביצירתו "פוגה על המוות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s