Home

לא יקרה כלום אם לא.

לא יקרה כלום אם לא.

אולי כבר סיפרתי את המעשייה הזו באחד מהטקסטים הקודמים, ובוודאי שמה שאכתוב יזכיר גם למרפרף המהיר את משל המערה של אפלטון, אך יש מסיפור זה נקודה חשובה מאד, בעיקר לאור הניסיון של מדור "הקפיטליסט היומי" במעריב לתת סיבה הגיונית לכעס כלפי הניסיון להעיף את הסטייק מהצלחת של הסועדים התמימים. תעצרו אותי אם שמעתם זאת כבר.

תארו לעצמכם עיר תת קרקעית גדולה ובה מתגוררים עשרות ומאות אנשים אשר כל תכלית חייהם מתגשמת באותו רגע בו הם עולים בתורם אל תוך זירה מעל פני האדמה ונלחמים זה בזה עד המוות. כל חייהם, מגיל ילדות ועד מכת החרב הסופית, מוקדשים אך ורק ללימוד תורות הלחימה ואימון בקרבות גלדיאטורים. העיר הזו, מעגלית במבנה שלה, היא כל העולם בשבילם. הזירה – שלב ביניים לפני המוות.

קודם כל, בואו נקרא את הכתבה המקורית.

יום אחד, ולא משנה איך, מוצא אדם אחד את עצמו מחוץ לעיר. הוא עולה לאדמה ומגלה שאותה עיר היא רק קוריוז בתוך עולם מדהים ביופיו, שטוף שמש חמימה, מלא עצים נותני פרי ויותר מכל – מלא חופש. מיותר לציין שאותה עיר בה נולד נראית עכשיו כמה שהיא – מכלאה של גלדיאטורים הנאלצים להרוג אחד את השני ללא סיבה אמיתית. לאחר רחצה ראשונה בים, מחליט אותו אדם לחזור אל העיר על מנת לבשר את הבשורה לחבריו. וכולנו יודעים מה קורה למי שמבשר בשורות שחרור לציבור הרחב.

אותו אדם מתגרה במזלו, אוסף את כל מי שרק יסכים להקשיב, עולה על ארגז כלי נשק הזרוק לו בפינת זירת האימונים ומתחיל לספר את סיפורו בהתלהבות. הוא איננו חוסך פרטים ומספר על כמה שהסכנות באותה עיר תת קרקעית מיותרות. הוא מספר על עולם רחב ועשיר. מתאר את האוכל הרב, את השקיעות, את חוף הים, את היערות ואת מפל המים הקטן בו רחץ.

הסוף ברור, והרי אנו חיים בתרבות בה הצעה לשיפור הכרוכה בשינוי התנהגות הינה בחזקת בגידה. אותו אדם נזרק לזירה על ידי ההמון. הדבר האחרון שהוא שומע מהם הוא – "איש טיפש, איך כל מה שסיפרת לנו יכול לעזור לנו להילחם?".

זהו, לצערי, הלך הרוחות בטקסט הקפיטליסט היומי אשר מדבר על הניסיון של גרינפיס לעצור הורדת מחירי המכס על בשר ובכך למנוע את הוזלתו. בניגוד לאותם אנשים מדומיינים מהסיפור אותו סיפרתי, כותבי המדור מודעים היטב לבעיה אותה מנסים לפתור בגרינפיס, מזכירים אותה, אך נכשלים במתן מענה אחר עבורה.

אינני מדבר על רצח בעלי חיים. כבר הבנתי שעם אנשים הדוגלים בסוג כזה של קפיטליזם אין בכלל מה לדבר על סבל של חלשים, בטח שלא על סבל של בעלי חיים. מה שמצליח להכעיס, להצחיק ולהעציב אותי בעת ובעונה אחת הוא שאנשים הקוראים לטבעונות ולהפסקת הסבל של מיליארדים של בעלי חיים בכל שנה נפסלים על ידי הציבור הרחב כדת ולא יותר מזה, בזמן שאנשים המקדשים רווח כלכלי וצמיחה של מערכת כלכלית על חשבון רווחת החלש וחייו נחשבים כגורם חיובי בעולם אותו כבשנו. אני מדבר על הנזק הסביבתי העצום של תעשיית המזון מן החי. אותו נזק המוזכר באותו מאמר קפיטליסטי אך נעדר ממניין הסיבות לטובת שוק בשר חופשי. חמור מכך, בטקסט המקורי נטען ש –

 "הארגונים הירוקים טועים גם אם הם צודקים כי בדמוקרטיה, כל עוד אדם לא פוגע באחר הוא יכול לנסות: לצאת לשמש בלי כובע, ללכת יחף בחוץ, לאכול מרשמלו, עוגות גבינה, מוצרי מזון שאינם בהכשר בד"צ, חמץ בפסח, לחתום קבע, להצהיר שהוא סרבן מצפון, לשמוע מוזיקה משנות השמונים, להפוך לצמחוני, לטבעוני, לשמאלני, לימני או לתימהוני."

ואם זאת, אפילו שאנו מבינים שתעשיות המוצרים מן החי הן הפוגעות ביותר, בבעלי החיים, בסביבה ובבריאות האדם, לא נעשה שום צעד מצד אותם קפיטליסטים שוחרי צדק לעצור את התעשרות המערכת על חשבוננו. הזכרתי זאת פעם אחת ואזכיר זאת שנית – מול הילדים שלנו ניצב עולם הרוס, רעיל ואכזר, והוא עומד שם באשמת החמדנות שלנו. הפגיעה היחידה באדם לה מתנגד הקפיטליזם היא הפגיעה הישירה והנראית לעין בצרכן או בבעל ההון. כל פגיעה ישירה בעובד המנוצל במזרח מותרת, וכל פגיעה בלתי נראית בצרכן מותרת גם היא, כל עוד יש מישהו שמרוויח מכך.

יאמר כנגדי, אני מניח, שהקפיטליזם הוא הסיבה אשר לה הקדמה חבה את קיומה. עלינו להבין דבר אחד חשוב בקשר לאותה קדמה, אשר שמה מרמז על טבע מסוג אחד, בזמן שטבע ההתקדמות שלנו הינו אחר לחלוטין. אנו נוטים לחשוב בצורה חד ממדית או דו ממדית לכל היותר, וזו דוגמא מצוינת לבחון שיטת חשיבה זו. אנו מתארים את ציר הזמן ההיסטורי שלנו כקו, ואכן אם נסתכל לאחור אל העבר זה באמת מה שנראה. אך במבט לעתיד אנו איננו עומדים מול קו אחיד וישר. אני, אתם והאנושות כולה יכולים לפעול באופן בו אנו פעולים כיום, ואנו יכולים לשנות את התנהגותנו ולהגיע לנקודת יעד עתידית שונה. כרגע אנחנו נמצאים בנקודה בה אנחנו נמצאים בגלל ובזכות העבר שלנו, אך היינו יכולים להימצא במקום אחר, טוב יותר או רע יותר, אם היינו נוקטים בפעולות אחרות. ה"קדמה" אותה אנו חווים אכן חבה את קיומה למשטר הקפיטליסטי, אך עם יותר מוסר כלפי החלש היינו יכולים להימצא במקום שונה ואולי גם טוב יותר.

תוך שאני כותב שורות אלו, סרטון האנימציה הזה פורסם בפייסבוק, לתשומת ליבם של אלו המהללים רווח והנאה על חשבון מרווח נשימה וחיים.

 

2 מחשבות על “אבל שטייניץ, הבטחת לנו עוף לשבת!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s